Logo: Województwo lubuskie
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

Kalendarz wydarzeń

Aktualności

Regiony przedstawiają propozycje zbliżenia do obywateli polityki spójności UE na lata 2021-2027

  • 07-12-2018
  • Autor: BRWL
  • drukuj
Mając na względzie zmniejszenie dysproporcji i stworzenie większych szans dla wszystkich obywateli europejskich, Europejski Komitet Regionów (KR) pragnie, by polityka spójności była łatwiejsza i elastyczniejsza i by nie służyła za karę czy też zachętę do osiągnięcia celów innych niż zrównoważony rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu. W czterech różnych opiniach przyjętych przez przywódców lokalnych i regionalnych na sesji plenarnej KR-u w dniu 5 grudnia zawarto postulaty poprawy i poprawki legislacyjne do propozycji Komisji Europejskiej dotyczących polityki spójności na lata 2021–2027.
Polityka spójności, na którą przeznaczono 365 mld EUR do 2020 r., jest i pozostanie w następnym dziesięcioleciu głównym instrumentem UE propagującym spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną, włączającym podmioty lokalne we wspólne strategie wzrostu i uwidaczniającym działania UE w każdej społeczności. Lokalni przywódcy ponowili swój sprzeciw wobec 10-procentowego obniżenia środków zaproponowanego przez Komisję i przedstawili dzisiaj konkretne propozycje mające na celu zwiększenie skuteczności tej polityki.

Przedstawione dzisiaj propozycje doprowadzą do modernizacji, uproszczenia i udoskonalenia polityki spójności, co pokazuje zaangażowanie europejskich regionów i miast na rzecz wzmocnienia tej polityki, tak aby odpowiadała na wyzwania przyszłości. Potrzebujemy większej elastyczności i współzarządzania, tak żeby środki były udostępniane na wszystkich poziomach sprawowania rządów, co zagwarantuje rezultaty których oczekują obywatele. Dzięki temu polityka spójności będzie w stanie zapewnić odpowiedzi na wyzwania, przed którymi Europa stoi nie tylko dziś, lecz również stanie jutro – stwierdził przewodniczący Karl-Heinz Lambertz (BE/PES).

Komisarz UE ds. polityki regionalnej Corina Crețu dodała: Cenne prace Europejskiego Komitetu Regionów dotyczące przyszłości polityki spójności nadały ton negocjacjom. Z zadowoleniem przyjmuję przyjęte w ramach negocjacji konstruktywne podejście do wniosku Komisji, zwłaszcza zaś wsparcie dla zasady silnego partnerstwa z myślą o rozwoju lokalnym i o umowach o partnerstwie we wszystkich państwach członkowskich. Od początku debaty o przyszłości Unii Europejskiej Komitet był jednym z najważniejszych orędowników polityki spójności, o czym świadczy jego zdecydowany wkład w Sojusz na rzecz Spójności. Jestem przekonana, że nasza udana współpraca będzie przynosiła owoce i utoruje drogę do silnej polityki spójności.

Przywódcy lokalni i regionalni ocenili przedstawione przez Komisję w maju wnioski ustawodawcze dotyczące lat 2021–2027 i zajęli stanowisko w sprawie poprawienia ogólnych przepisów regulujących funkcjonowanie funduszy UE (rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów), Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego+ i Europejskiego Funduszu Współpracy Terytorialnej.

Rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów

W opinii sporządzonej przez Catiuscię Marini (IT/PES), przewodniczącą regionu Umbria, i Michaela Schneidera (DE/EPL), sekretarza stanu i pełnomocnika kraju związkowego Saksonia-Anhalt przy Federacji, stwierdzono, że polityka spójności musi zostać uproszczona i uelastyczniona poprzez zmniejszenie obciążenia administracyjnego beneficjentów i zarządzających funduszami. Jednak uproszczenie nie może utrudniać udziału regionów, miast i lokalnych zainteresowanych podmiotów – stwierdziła Catiuscia Marini i dodała, że zasady partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów muszą pozostać podstawą i demokratycznym atutem głównego narzędzia inwestycyjnego Europy . Potrzebne jest zatem pełne wdrożenie kodeksu postępowania.

„By zwiększyć atrakcyjność polityki spójności, trzeba podwyższyć stopy współfinansowania dla trzech kategorii regionów“ – stwierdził Michael Schneider, podkreślając, że Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) musi zostać ponownie włączony do rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, aby zmaksymalizować synergię z innymi funduszami.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Fundusz Spójności

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) – który jest obecnie najsilniejszym funduszem inwestycyjnym UE (ok. 200 mld EUR na 7 lat) – oraz Fundusz Spójności zarezerwowany dla krajów, których produkt krajowy brutto na mieszkańca jest niższy od 90 % średniej UE – muszą nadal koncentrować się na spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. W opinii autorstwa Michiela Rijsbermana (NL/ALDE), członka zarządu prowincji Flevoland, miasta i regiony domagają się przeglądu i zmniejszenia 46-procentowego cięcia zaproponowanego przez Komisję w odniesieniu do budżetu Funduszu Spójności oraz zapewnienia stabilnego budżetu dla EFRR (+1%). By lepiej sprostać potrzebom naszych społeczności, koncentracja tematyczna zasobów EFRR na wybranych celach politycznych nie powinna odbywać się na szczeblu krajowym, jak proponowała Komisja, tylko na szczeblu regionalnym – podkreślił Michiel Rijsberman, wyjaśniając, że: Krajowa koncentracja tematyczna spowodowałaby centralizację mechanizmu alokacji i kłóciłaby się z podejściem ukierunkowanym na konkretny obszar przyjętym w polityce spójności.

Europejski Fundusz Społeczny (EFS)+

W opinii autorstwa prezydent wspólnoty autonomicznej Andaluzji Susany Díaz Pacheco (ES/PES) odniesiono się pozytywnie do bezpośredniego powiązania EFS+ z Europejskim filarem praw socjalnych oraz do koordynacji polityki makroekonomicznej państw członkowskich za pomocą europejskiego semestru jako sposobu wzmocnienia wymiaru społecznego semestru europejskiego i polityki spójności. Miasta i regiony pragną, by spójność społeczna pozostała głównym celem EFS, i domagają się umocnienia jego powiązań z zaleceniami dla poszczególnych krajów wydanymi przez Komisję w ramach europejskiego semestru, by lepiej zrealizować ten priorytetowy cel. Pierwszoplanowe znaczenie muszą mieć potrzeby obywateli.

Europejska współpraca terytorialna

W opinii autorstwa Marie-Antoinette Maupertuis (FR/EA), członkini Rady Wykonawczej Korsyki, Komitet poparł decyzję o poświęceniu tej polityce finansowania UE specjalnego rozporządzenia. Jednocześnie miasta i regiony odrzucają propozycję Komisji dotyczącą zmniejszenia budżetu na EWT o 1,847 mld EUR – stwierdziła Marie - Antoinette Maupertuis, dodając, że: Komitet jest gotów współpracować z Parlamentem Europejskim i Radą, by cofnąć propozycję Komisji w sprawie wykluczenia regionów z morskiej współpracy transgranicznej poprzez uznanie jej wyłącznie za współpracę transnarodową.
 
Więcej informacji:

Informacja prasowa Europejskiego Komitetu Regionów (EN): zobacz
Opinia KR ws. rozporządzenia o wspólnych przepisach: zobacz
Opinia KR ws. rozporządzenia o EFRR i FS: zobacz
Opinia KR ws. rozporządzenia o EFS+: zobacz
Opinia KR ws. rozporządzenia o EWT: zobacz
Aktualności Europejskiego Komitetu Regionów: zobacz
 

Źródło: Europejski Komitet Regionów, www.cor.europa.eu

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

Dane kontaktowe

Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

 
 
 
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
 
Rue de la Loi 155
1040 BRUKSELA

 
 

Biuro Współpracy Zagranicznej i Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Dyrektor: Radosław Brodzik
 
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze      
 
Ul. Podgórna 7
PL 65-057 ZIELONA GÓRA

 
Tel: +48 68 45 65 389